Zoektermen-onderzoek in 12,5 stappen | Zorg dat de zoekrobot bij de les blijft.

januari 31, 2018  |  online lexperiences, SEO copwriting  |  Share

Het doel van zoektermen-onderzoek is helder te hebben waar je doelgroep op zoekt.
En ook te weten hoe vaak de bezoeker dat doet.
Zodat je je website OOK kunt inrichten op de zoekrobot voordat je gaat (her)schrijven.

Zoektermen-onderzoek is cool.
Want tijdens deze verkenningstocht in 12,5 stappen ontdek je veel over je bedrijf, je klanten, je bezoekers en over jezelf.


Ik doorloop als SEO copywriter samen met mijn zakelijke klant de volgende stappen:

Het zoektermen lijstje dat al ergens rondzwerft.

Veel goede rankings bij zoekmachines voor Lex and the City Parijs - SEO zoektermen-onderzoek lexcellence

Lex and the City is begonnen met SEO copywriting voor haar sportieve Parijse uitstapjes.

Ik vraag de klant of hij of zij al eens een lijstje heeft gemaakt met zoektermen in bijvoorbeeld een Excel sheet. Vaak is dat het geval. Dat is een start.

Analyseer welke zoektermen je momenteel zelf gebruikt.

Vervolgens kijken we welke zoekwoorden mijn zakelijke klant zelf gebruikt op de website. Google Search Console kan daarop een antwoord geven, al vind ik een combi met een handmatige werkwijze beter.

In GSC zie je overigens ook de organische zoekresultaten; het huidige succes zeg maar. (En niet meer in Google Analytics.) Ook zie je de rankings die daarbij horen. Voorbeeld: “nummer 2 met 103 kliks de afgelopen maand”. 


Welke zoektermen gebruikt je klant/bezoeker?

SEO copywriting zoektermen-onderzoek voor de Schaatsen slijpen doet Lex ook. Daarna lekker schaatsen in het Olympisch stadion

picture “coolste baan”  © @lexperience

Nu vraag ik de klant op hun social media en zelfs in de E-mail na te gaan welke keyphrases hun bezoekers/ prospects gebruiken als ze communiceren met hen. (Het deel social media kan ik zelf ook doen als ze willen.)

Ook bij de recensies op de Google bedrijfspagina, Facebook en in het geval van toeristische bedrijven, Tripadvisor. 

Het deel E-mail kunnen we overslaan als er geen tijd voor is. Maar die info is heel waardevol en misschien kan een stagiaire dat doen. Bijvoorbeeld: een analyse van alle informatieaanvragen van de laatste 2 jaar. Doel van punt 3: ontdek de taal van je doelgroep.

 

Welke zoektermen gebruiken de concurrenten?

Ja, dit is een beetje flauw en streef er vooral naar dat je concurrenten jou als referentiekader zien.
Maar het is niet verboden en een bezoekje aan je concurrent (concullega?) brengt je ook vast op minstens 1 goed idee.


Volgende fase in het zoektermen-onderzoek: Zoektermen invoeren

Eet wat bij George Marina in Amsterdam Oost en zie daarna hoe hoogbouw sexy kan zijn; namelijk in het Amstelkwartier.

Het nieuwe Amstelkwartier in Amsterdam Oost – zonsondergang

Voer deze “eigen termen” in in je keyword software. Zoekwoorden bestaan in grote lijnen uit produkt-georienteerde termen, zoals “wandeling indische buurt” en marktgerelateerde termen, zoals “sportief groepsuitje”;
Vraag je SEO software om alternatieven waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

Laat deze nieuwe search software vervolgens alternatieven formuleren, en voeg die toe als je denkt dat deze waardevol zijn voor je. (Dat zijn ze niet allemaal waarschijnlijk, dus ga niet op de automatische piloot.) Is ook weer handig om mogelijk teksten te herschrijven. 
Voorbeeld: “copywriting” is niet hetzelfde als “tekstschrijven” maar is voor zoekrobots wel degelijk een synoniem.


Hoe vaak wordt er gezocht op een bepaalde zoekterm?

Foto van red light district – feb 2018 – by  © @lexperience

Vervolgens zie je in bijvoorbeeld de Google zoekwoorden planner ook een raming van de zoekvolumes. Erg belangrijk, want als niemand de zoekterm intypt die je hebt verzonnen, dan streef je je doel voorbij.

Maar attentie: “Minder dan 10 zoekresultaten per maand” op een zogenaamde “longtail” (een gedetailleerde zoekterm, bijvoorbeeldeighties DJ voor een bedrijfsfeest in Amsterdam” kan wel degelijk aantrekkelijk zijn als 1 van die zeg 8 clicks een waardevolle klant wordt.

Trouwens. de Google zoekwoordenplanner vermeldt ook de CPC waardes.
Dat is Cost per click in Google Adwords. Ik sla dat laatste deel over, want ik ga 100% voor organische zoekresultaten; ze huren me tenslotte niet voor niets in.. ;)

 

Kies samen per pagina voor de beste keywords | Maak z.g. silo’s

Nu beslissen we in het kader van het zoektermen-onderzoek samen voor welke long tail keywords we per pagina gaan. We verdelen deze over de diverse pagina’s en blogs en webshop pages.
Longtail = sneller mensen hebben die je ECHT willen. ;)
Dit wordt niche marketing genoemd.

Kies voor 1 produktgerelateerde zoekterm en 1 markt c.q. behoefte gerelateerde key phrase per pagina. Voorbeeld: georganiseerde fietstocht amsterdamversus “afdelingsuitje amsterdam
Link je naar deze page vanaf een andere pagina op je site of bijvoorbeeld vanaf Youtube? Gebruik dan ook DIE zoekterm. 
Dit is een erg belangrijk onderdeel van het zoektermen-onderzoek.


Gebruik lokale zoekwoorden. (Indien van toepassing)

Lex and the City verzorgt ook een fietstour op IJburg voor groepen.  ©@lexperience

Mensen zoeken steeds specifieker. Maak daarom, indien van toepassing natuurlijk, ook gebruik van lokale zoekwoorden. Hiermee scoor je sneller bij Google. Ook dat is een vorm van local niche search marketing.

Voorbeeld: als je masseur bent in Slotervaart, focus dan vooral op de wijk waar je zit. Want op “masseur Amsterdam” gevonden worden is heel heel moeilijk, en waarschijnlijk ook niet nodig. :) Zorg ook in dat geval dat je in Google bedrijf (Die kaartjes die je in Google search ziet) staat. Kies voor je hoofdpagina voor max. 3 focus termen en een niveau lager voor maximaal 2.

Breng je bezoeker vanaf de hoofdpagina naar de juiste bestemming 

Maak vanaf je hoofdpagina dezelfde anchor keyword teksten naar de betreffende productpages. Ik bedoel: als je op een produktpagina Financial history 0f Amsterdam with private guide” als zoekterm hebt, gebruik dat keyword dan ook in de link (anchor text) op je hoofdpagina. Vermijd links (anchors) op je hoofdpagina die horen bij je startpagina zelf; zorg ervoor dat de zoekrobot bij de les blijft! ;)


Verdeel de andere keywords over de website 

Jelte, gids van Arcam Architectuur, laat een mooie luchtfoto zien van het Oostelijk Havengebied Amsterdam.

De overige zoektermen, waaronder veel short tails, verdeel je over je gehele website. En laat ze daar gewoon staan zonder er voorlopig in je campagne op te focussen. Zodra je bedrijf gaat groeien, kunnen deze later belangrijk voor je worden. Voorbeeld: als je je nu richt op schaatsen slijpen in jouw stadsdeel in Amsterdam, dan zou een z.g. longtail kunnen zijn: schaatsen laten slijpen in Amsterdam-West.
Een short tail voor de toekomst kan zijn:
schaatsen slijpen.


De content-creatie; de kern van je succes.

En nu: aandacht voor content.
Schrijf…. creëer…zet er gave foto’s bij…(die je ook voorziet van zoektermen).
Maak het aantrekkelijk voor je bezoeker. Overweeg een videoclip erbij. (Ja, ook voorzien van…;))
Kijk tijdens het schrijven niet in je lijstjes; gebruik puur je rechterhersenhelft. Ga van mijn part eerst een stuk rennen of fietsen om 100% crea te zijn. (Of laat het mij doen.)

SEO copywriting voor ondernemers die nieuwe dingen doen.

Er is ook nog een groep search termen waar een klant niet op zoekt, maar die hij of zij WEL wil vinden…
Dat zijn de dingen die jou uniek maken, je nieuwe dingen. Zoals een relatie die bamboe hamamdoeken online verkoopt.
Mijn tip: kies voor marktgerelateerde zoektermen. Zie deze SEO blog voor ondernemers die nieuwe dingen doen.
En/of maak een persbericht en/of leg contact met bloggers die ervoor zorgen dat je boodschap (je USP) doorkomt.


SEO copywriter Lex van Buuren heeft als specialisatie toerisme, events en MICE

Lex van Buuren, hier, in Bournemouth, staand voor de brochure van de studie European Tourism Management, komt uit de wereld van leisure, events en van zakelijk toerisme. 06-55337726

 

Lex van Buuren, schrijver van dit verhaal over zoektermen-onderzoek, is SEO copywriter en SEO coach.

Deze blog over zoekwoordenonderzoek is geschreven door SEO copywriter & coach Lex van Buuren.

Lex komt uit de sportieve toeristische branche.
Hij begon als scholier op Duinrell te werken en daarna is hij toerisme gaan studeren in Breda en later ook in het buitenland. Je ziet hem hier staand op de foto voor de promotie van de studie die hij deed: “European Tourism Management”. 

Hij heeft daarna jarenlang reizen en events georganiseerd.

Daarbij heeft hij natuurlijk ook veel aan marketing-communicatie gedaan. En met best veel succes; ook TV, radio en artikels in grote kranten.

Een paar jaar geleden heeft hij besloten zich ook te gaan richten op marketing-communicatie als aanbieder; specifiek zoekmachine marketing voor lokale toeristische bedrijven in Parijs en in Amsterdam.  
Zijn SEO specialisatie daarbinnen is zijn Parijse lokale toeristische bedrijven.  

 

+31655337726 | info@lexandthecity.nl

–> Aanbieding voor zoektermen-onderzoek

–> SEO coaching

Opmerkingen | Comments (We do not receive a notification by the way.)

Comments are closed.