Dit is een praktijk case over wat SEO kan betekenen voor een lokaal bedrijf.
Deze pagina gaat over de vele media die schaatsenslijper Skatedokter in de 2 vorstperiodes sinds 2018 hebben benaderd. Dat was steeds tijdens- en rondom- vorstperiodes. Voor een interview, een demo en/of een sfeerimpressie van de winkel.

Dat kwam mede door de uitstekende organische zoekresultaten voor Skatedokter op het gebied van schaatsen slijpen in zoekmachines.
Lexposure, merk van Lex and the City, heeft deze zoekmachine-optimalisatie-klus voor zijn rekening genomen.



Skatedokter in de pers. (En de rol van Lexposure bij dit bedrijfsmatige resultaat.)

Natuurijs in Nederland- schaatsen
Foto: Lex and the City 2009 (Flevoland)

In 2017 heeft Lex de pagina van Skatedokter over schaatsen slijpen voor het eerst geoptimaliseerd. Het resultaat was dat deze op nummer 1 kwam in de zoekmachines op de belangrijkste zoekterm “schaatsen slijpen amsterdam”. Natuurlijk hielpen ook andere factoren, zoals de vele goede reviews van Skatedokter. (Inmiddels 140 recensies met 4,9 op 5 als waardering.)

Schaatsen leren met stoel met goed geslepen schaatsen. Fot van Lex and the City
Foto: Lex and the City (Ankeveen)

Al sinds de vorstperiode van februari 2018 hebben deze zoekresultaten mede voor een grote hoeveelheid publiciteit gezorgd. Het hoogtepunt was tot nu toe in februari 2021 met het bezoek van het NOS Journaal aan Skatedokter. (zie onder voor het uitgebreide fragment op het 20 uur journaal.) Omdat deze uitzending ook via andere kanalen is uitgezonden, hebben naar schatting een paar miljoen mensen dit gezien. Ongekend voor een eenmanszaak.

Hoog staan in zoekmachines is in die situatie extra belangrijk, want het ijs kan over 3 dagen al weer verdwenen zijn. Er is dus geen tijd voor een onderzoek wie de beste schaatsenslijper is om te bezoeken. Dan kies je voor degene die op dat moment op 1 staat in het zoekresultaat en een goede indruk achterlaat bij bezoek aan de website. (Zo stel ik mij dat althans voor.)


Wat de aandacht van de media betekent voor schaatsenslijper Skatedokter.

Kite schaatsen bij Durgerdam; 11 janauri 2009
Kite schaatsen bij Durgerdam; 11 januari 2009. Foto Lex and the City

De exposure tijdens de vorstperiodes zorgt er bovendien voor dat mensen Skatedokter het hele jaar weten te vinden voor het slijpen van hun schaatsen. Meer en meer mensen plannen hun bezoek nu (ver) buiten de vorstperiode. Dat is voor zowel de klant als voor de schaatsenslijper super.

Ook komen er veel mensen van buiten Amsterdam: Skatedokter als leuk uitstapje en een verborgen parel in de Baarsjes in Amsterdam. Skatedokter heeft hiermee haar verzorgingsgebied vergroot, wat bijzonder is voor een schaatsenslijper.

Wij denken dat de impact van wat er gebeurt in de periodes met vorst ook zo hoog is, omdat natuurijs veel emotie bij mensen opwekt. Dat maakt dat de kwaliteit van de publiciteit veel verder gaat dan alleen de kennis over het bestaan van een winkel. Mensen omarmen schaatsen op natuurijs en alles wat daar mee te maken heeft. (Inclusief degene die hun schaatsen heeft geslepen!)

Hieronder staan een aantal voorbeelden van publiciteit voor het schaatsen slijpen van Skatedokter op TV, radio, kranten en in online media.


NOS Journaal op 8 februari 2021 bezoek bij Skatedokter in Amsterdam

Schaatsenslijper Skatedokter op het NOS Journaal
Klik op het plaatje van de rij voor de winkel, voor de uitzending van het NOS Journaal met Skatedokter schaatsenslijper

 

Ron Nieuwpoort, de Skatedokter, zegt nu, begin januari 2022:
Het is nu 12 graden, en er is weer een lockdown, en het regent. Toch had ik vandaag 13 paar schaatsen om te slijpen. Mensen hebben niet alleen onthouden dat Skatedokter op het journaal was tijdens de vorstperiode, maar ook hoe lang ze die week in de rij hebben gestaan. Nu zijn ze dat voor, en zij en wij profiteren.


Radio Noord-Holland ondervraagt schaatsenslijper Ron, die je laat voelen dat schaatsen slijpen zijn passie is. (2018)


Bij WNL Goeiemorgen Nederland vertelt de Skatedokter over de schaatskoorts.

Klik op de screendump van de uitzending van WNL voor het gesprek met Ron de Skatedokter.


AT5 plaatst schaats-Ron met slijpmachine boven de gracht.

Trouwens, die banner van AT5 met de Ron Nieuwpoort die staat te slijpen op de Prinsengracht is top. :)


Ook veel bezoek via Google bedrijfspagina

Lex van Buuren vraagt Skatedokter van een skeeler een schaatst te maken en publiceert het resultaat.
Dan nu iets persoonlijks wat ook laat zien wat de schaatshype veroorzaakt bij een schaatsenslijper die online goed aanwezig is. Ik heb een inline skate door Ron laten verbouwen tot schaats. De dag voordat het ging vriezen heb ik hem ge-upload op hun Google bedrijfspagina “schaatsen slijpen amsterdam”. Zie het plaatje hierboven. Aan het einde van de vorstperiode had de foto al 65.000 bezoekers gehad. (8% van de inwoners van Amsterdam)

 

Conclusie van deze marketing case van een lokaal bedrijf:

Schaatsen in Ankeveen; januari 2009
Schaatsen in Ankeveen; januari 2009. Foto van Lex and the City

Skatedokter heeft nu meer spreiding door het jaar heen als schaatsenslijper, zijn verzorgingsgebied als schaatsenslijper is nu ook ongewoon groot en hij verkoopt deze steeds groter wordende doelgroep meer schaatsen en ook inline skates.
Dat is een bijzonder resultaat qua lokale marketing.
Met een paar dagen publiciteit tijdens de natuurijs-periode als sterke promotionele basis.

 

Aanbeveling van de Skatedokter

Lees wat Ron de Skatedokter al jaren geleden zei voor de hulp van Lexposure.


Out of the box SEO coaching door Lexposure voor jullie bedrijf

In 2016 schreef Ron de Skatedokter al op LinkedIn:

En hieronder de link naar de Lexposure SEO coaching dienst:

 



Wil je je schaatsen laten slijpen in Amsterdam bij de Skatedokter?

Klik op onderstaande link die je leidt naar de pagina over dit onderwerp. Op deze pagina, gemaakt door Lexposure, staan ook nog andere media waar schaatsenslijper Skatedokter is verschenen sinds hij als schaatsenslijper bovenaan staat in de zoekmachines, zoals De Volkskrant, het Parool en de Westkrant.

#lexyandweknowit

Opmerkingen | Comments (We do not receive a notification by the way.)