Skeeler/Speedskate Stage in Italia
Auteur: Arent Huisman uit Purmerend

In April\Maart 2001 kwamen de gevoelens naar boven om mee te doen aan een skeeler stage in Italie vanwege een artikel in het skateblad Inline skater en gesingneerd door Andra Laarhuis.

In Mei 2001 heb ik contact proberen te zoeken met Andra om te vragen of er ook een bus met skaters uit Nederland vertrekt naar Duitsland toe omdat daar het verzamelpunt is voor uiteindelijke vertrek naar Italie. Na enige E-mails werd het mij duidelijk dat er vanuit Nederland niet zoveel animo was om daar aan mee te doen, en werd mij aangeraden om zelf contact te zoeken met de organisatie.

Na het verkrijgen van de Website van GO TO SPEED heb ik mij via deze site aangemeld voor de stage in de periode van 10.03 2002 tot 16.03 2002.

Aangezien er niet zo heel erg veel keus meer was is dit uiteindelijk de data geworden, dit is tot stand gekomen op 2 Januari 2002.

Na wat e-mails en wat post werd mij al duidelijk dat GO TO SPEED een goede en strakke organisatie is uit Duitsland met als hoofd aan de leiding Theresia Burth.
Deze organisatie maakt het mogenlijk om per bus uit Duitsland te vertrekken en de eerste instapplaats om smorgens 6.00 uur is Böblingen S-bahnhof Hulb de tweede instapplaats is om 7.30 uur in Singen am Hauptbahnhof en om 8.00 uur een laaste instapplaats in Konstanz am Hauptbahnhof. Daarna reed de bus in een keer door naar Switzerland en daar hebben wij wat gelucht en geluncht, de bus was overigens voorzien van goede comfort en voorzieningen.
Daarna is de reis doorgegaan naar de uiteindelijke bestemming Marina di Grosseto in Italie en dat was om ongeveer 7 uur s,avonds.

Zelf had ik contact gezocht met een meisje uit Rotterdam welke ook naar Grosseto ging afreizen maar zij verkoos een reis met vliegtuig naar Pisa en van daar met een trein naar Grosseto dit moest je overigens helemaal zelf regelen en was aleen een kamer in Grosseto voor je gereserveerd.
Ik zelf verkoos een reis met de auto naar Böblingen en daar kwam ik op zaterdagmiddag aan en na wat rondgelopen en wat bekeken en gegeten te hebben ben ik naar een hotel in de buurt van het vertekpunt gaan overnachten om vandaar uit 's-morgens vroeg lekker fit en fris en met een goed ontbijt de bus reis te gaan starten.

Aangekomen in Grosseto [lees voortaan Marina di Grosseto aub ] werd het mij al duidelijk dat dit een oud marine-plaatsje aan de kust is met schitterende uitzichten over zee en schuin kijkend naar het eiland Elba is dit een heel klein en mooi plekje onder in het zgn Toscane.

Aangekomen op de kamer in Grosseto heb ik wat spullen opgeruimd en gedoucht om daarna naar de eetkamer toe te gaan en de instructies aan te horen en de presentatie van het kader en daarna wat te eten en om daarna lekker te gaan slapen.

Om 8.00 uur de volgende morgen [Maandag] begon het ontbijt tot 9.00 uur en om 9.30 uur begon de training met een verzameling van alle deelnemers welke niet alleen uit de bus kwamen, maar er kwamen ook heel veel mensen met eigen vervoer uit Switzerland en Italie.
In totaal waren wij ongeveer met 80 personen de meeste kwamen uit Duitsland en daarna uit Switzerland en Italie en er was 1 Hollander want ik hoorde bij aankomst dat dat meisje wat zou reizen per vliegtuig haar sleutelbeen had gebroken bij een val op de skatebaan bij haar in de buurt, zodat ik zelf de enige Hollander was.

Na een rondleiding en uitleg van 30 minuten op het skate complex van Grosseto was mij al duidelijk geworden ook kijkend naar wat oude foto's dat de grote skatebaan een oude rolschaats baan is geweest en dat er in vroegere tijden hier heel wat grote wedstrijden zijn gehouden met bekende toppers uit die tijd, en komende uit Grosseto.
Je moet je voorstellen dat deze baan ongeveer een 700 meter lang is met een eigenschap van een race circuit met allerlei rare bochten en flauwe stukken en hier en daar wat rechte stukken ook links en rechts draaiende bochten zitten in dit parcours en de onderlaag is ietswat grof asfalt met pikkels, echt een snelle baan is dit beslist niet.

Dan is er ook binnen in dit circuit een zgn Piste waar je een 200 meter baan moet voorstellen met een ondergrond van volgens mij een soort leisteen tegel echt supper glad en strak en met een glooing wat je ook wel bij een indoor wielerbaan ziet.
Gelukkig hadden ze wel wat houten hekwerk om de baan heen geplaatst en met een vrij grote slalen zittribune aan een zijde van de Piste waar je kon gaan zitten als toeschouwer of om even te gaan zitten om om te kleden.

Na enige tijd van voorrijden werden al snel wat klassen gemaakt qua snelheid en techniek hier werden wij bij geholpen door wat meegereden Duitse trainers en aangevuld met een tweetal Rollerblade leden genaamd Jorge Botero uit Colombia en Franziscka uit Switzerland.
Deze personen hebben gedurende de hele stage ons de techniek van nieuw skaten bijgebracht dwz oa handen naar voren en korte slagen en Double pushen en het rijden in wedstrijdverband op de weg, het inhalen en het op kop rijden en het spectaculaire piste rijden.

Ook werden er heel veel spelvormen gedaan om spelender wijs wat meer techniek en balans te vinden op je skeelers.

De training duurde ongeveer tot 12.00 uur, waar na wij wat konden gaan lunchen zowel op je kamer wat je zelf had gekocht bij de supermarkt of je kon voor een klein bedrag ook mee eten met het kader, waar ikzelf constant voor gekozen heb.

Om 13.30 uur begon de training weer op de baan tot ongeveer 16.00 uur.
Het rijden op de piste is een beleving op zich en dit gaat spectaculair heel hard maar hier zijn ook wat ongelukken op gebeurd variërend van een kapotte knieschijf tot een hersenschudding, maar ook de organisatie heeft gezorgd voor een fysiotherapeut waar je met eventuele blessures bij terecht kan.

Ook s,avonds bij het diner kon je lekker na-evalueren met je medecursisten over hoe je belevingen en vorderingen van de afgelopen dag zijn geweest, en onder het genot van een evt. glaasje wijn en wachtend op het voorgerecht van het diner waren dit hele gezellige tijden waar je hele leuke contacten mee kon leggen.

Ook werden er 's-avonds zgn. workshops gehouden wat betreft materiaalkennis
Er was nl. een Zwitserse delegatie met een eigen skate shop genaamd OUT ON STREET
Deze meneer had een hele goede en duidelijke presentatie wat betreft evt topmateriaal varierend van schoeisel en frames en lagers en wielen en reinigingsmiddelen en niet te vergeten de kleding en voeding.
Ikzelf kon deze meneer overigens zeer goed verstaan vergeleken met de andere worksshops welke ook in het Duits werden gegeven maar het lijkt wel als er Duits door een Zwitser gesproken word dat dit beter te verstaan is als evt hoog Duits waar de rest van het kader in sprak want daar had ik soms best wel moeite mee om dat duidelijk te volgen en dat koste mij 's-avonds best wel veel energie en vooral als er technische aspecten en trainings vormen werden besproken.
Want ook hier werden workshops in gehouden dwz de traingsvormen en evt arbeid die je hier in kan gaan verrichten en de bijbehorende resultaten die je hier mee kan boeken.
Ook werden er heel veel videobanden getoond met zgn wegrennen waar soms duizenden mensen aan mee doen en in wedstrijd verband soms wel honderden skaters en waar je duidelijk de strijd ziet tussen de ploegen zoals Rollerblad en bv Salomon.
Ook is er een rustmiddag ingelast en toen zijn de evt liefhebbers van rust en relaxbaden in de bus gestapt en toen zijn wij na een busrit van ongeveer een uur naar een hooggebergte gebracht waar een heel knus en relax uitziende natuurlijke zgn zwafelbaden waren welke overigens heerlijk warm waren en waar je heerlijk een poos in kon gaan liggen met je gezicht eventueel over de rand van zo een kloof met het al ietswat warme voorjaars zonnetje in je gezicht.
Dit hebben wij overigens een anderhalf uur volgehouden en wij zijn toen met een klein groepje een wandeling gaan maken naar een hoger gelegen dorp en daar zijn wij onze dorst gaan lessen.

Terugkerend naar Grosseto en stinkend naar de zwafel maar zeer relaxed voelend hebben wij verslag gedaan van de relaxbaden aan de thuisblijvers en na een lekkere douche zijn wij aan het diner begonnen met als afsluiting een goede en lange nachtrust.

Ook zijn er tijdens onze stage video-opnames gemaakt van onze vorderingen van de zgn double-push en deze beelden werden echt een voor een in slowmotion afgedraaid in de zgn workshop\filmzaal Ze werden ook zeer uitvoerig besproken door het kader: wat er eventueel nog aan verbeterd kon worden zodat je de volgende dag weer wat stof voor je zelf had door te nemen of zelfs te verbeteren.

Ook werden er tijden opgenomen hoe snel je op de 700 meterbaan was met een evt doublepush of eventueel zonder en dit was ook op video opgenomen aldus de aankomst.

De laatste dag was een dag dat wij buiten het echte plaatsje Marina di Grosseto gingen naar de ietswat grotere plaats Grosseto zelf en hier aangekomen zag ik een heel groot skeeler\fiets traject liggen met allerlei mooie en strakke bochten van ik schat een afstand van een 2.5 km waar je rond kon gaan skeeleren ,en hier werden wij beter begleid door een aantal nieuw aangekomen skaters van Rollerblade waaronder ook een Belg was welke mij o.a. de doublepush beter kon uitleggen en hier heb ik zelf heel veel van geleerd.

Teruggekeerd in Marina di Grosseto gingen wij ons opmaken voor het laatste diner welke prachtig werd afgesloten met een lekker dessert versierd met wat vuurwerk.

Terugkerend in de bus met een cdrom met foto's welke de gehele stage zijn gemaakt en met een lange adressen lijst van mede cursusten zijn wij weer via Zwitserland uiteindelijk weer aangekomen in Boblingen waar ik weer naar mijn hotel ben gegaan om nog een nachtje in Duitsland te verblijven om vervolgens weer fris en met nieuwe beheersende technieken naar Nederland af te reizen en denkende aan de ideen die je kan toepassen binnen onze vereniging.

Kort samengevat was het een hele leuke en leerzame stage van ongeveer 6 dagen waar ik zelf 2 dagen langer van heb gemaakt ivm reizen en ik kan het een ieder aanraden om dit ook een keer mee te maken en ook een vervolg zal ik zelf niet uitsluiten.

Ik hoop dat je dit een leuk verslag vind voor een eventuele nieuwe skate reis en als dat zo mocht zijn wil ik hier graag van op de hoogte gehouden worden, en verder is het wel leuk om te vermelden dat wij 14 September jl. onze nieuwe 400 meter skatebaan hebben geopend welke wij eventueel ook in de winter kunnen gebruiken als ijsbaan.

Met vriendelijke en sportieve groeten,