Inline skaten in Londen met Skate-A-Round, juli 2003
Auteur: Peter van Herk uit Rotterdam

Mijn foto's

Rotterdam vrijdag 25 juli 2003
05.00 uur, mijn wekker radio begint te spelen en uit de speaker klinkt mijn favoriete zender; Stadsradio Rotterdam. Au, zo vroeg ben ik nog nooit opgestaan om te gaan inline skaten. Maar dit weekend wordt speciaal!.
06.00 uur: De bel gaat en Brenda, mijn skatemaatje staat voor de deur; haar vader brengt ons naar Schiphol.(nogmaals bedankt hiervoor). Wat een cluppie vroege vogels hè.

Aan boord van deze vlucht zit ook het Dutch Roller Soccer Team. Hun coach bleek niet zo zuinig te zijn op zijn sleutels want, daar stond een stewardess namelijk al 2 minuten mee te rammelen.
08.45 uur: Onze Easyjet plane taxiet de startbaan op en we zijn onderweg naar Luton Airport.
Eenmaal op hoogte wordt de daling al weer ingezet en 50 minuten later staan we op Engelse bodem.
Tijdens het landen merken al wel dat het weer niet echt perfect is voor een skater. Regen bah!
Maar mijn zonnedansplaatje ‘Alles ziet er anders uit als de Zon schijnt’ van Andre van Duin, ontbreekt niet bij mijn equipment.

Met de Greenlinebus gaan we naar Victoria-station waar ik wat Engelse Ponden tap.
We kopen een metrokaartje voor het hele weekend en gaan op zoek naar metrostation
West Bromton. Vandaar is het nog een paar minuten lopen naar het Paragon Hotel.
Dat is even wat anders als de hotelletjes die we gewend zijn van de skatetrips naar Parijs.
Goed geregeld, Lexie.
De kamer is zo groot dat we er een balletje kunnen trappen. Brenda bij de deur, die als doel dient. Al gauw staat het 3-0 voor ondergetekende. Wie is hier nu de voetbalkenner?

16.00 uur: Je gelooft het niet; mijn belletje en zonnedansje hebben geholpen. De regen stopt en de zon gaat zelfs een beetje schijnen. De straten drogen op en langzamerhand arriveren ook onze medeskaters in het hotel. We melden ons bij de reisleider, Martijn en nemen het nieuwe Skate-A-Round the world T-shirt in ontvangst – Safe & Cool staat erop. Moet dat niet Vet-Cool zijn?

We verzamelen om per metro naar Victoria Pub te gaan, waar we kennismaken met Andreas, onze guidevan Citiskate.com.
Na een lekkere maaltijd rijden we met een volle buik naar Hyde Park waar de start is van de Friday Night Skate. Totaal 16 km inline skaten, die rustig begint en op het laatst gaan alle remmen los en wordt non-stop geskate.
Door een enorme megafoon heet Louise iedereen van harte welkom. De muziek gaat aan.
Deze is gemonteerd op een ligfiets met enorme speakers achterop.
Rustig skaten we aan de ‘linkerkant’ de muziek achterna. De meeste skaters zijn versierd met ballonen en zien er hierdoor erg fleurig uit.

Regelmatig wordt er gestopt om de blockers de kans te geven de straten af te zetten.
De snelheid wordt opgevoerd en mijn voeten genieten van de gratis trilmassage, aangeboden door het grove engelse asfalt.
De tocht nadert zijn einde en we passeren de Tower Bridge waar we door een buslading Japanners op de foto worden gezet.
Nog een paar flinke afdalingen en de skatetour zit er al weer op.

Op het eindpunt van de nightskate nemen we een afzakkertje om het vochtgehalte aan te vullen.
Met Marjon en Irene blijf ik achter bij de Pub. De rest van de groep gaat terug naar het hotel.
En we besluiten de laatste metro terug te nemen. Deze gaat echt maar tot Earls Court.
Dat betekent dat we 1 halte moeten lopen. ‘Ik weet de weg’, zeg ik dapper. Uit het metro station links en dan einde van de weg weer links.

Wij lopen en lopen maar geen hotel. Blijkt daar we einde weg rechts hadden moeten nemen. Foutje bedankt. Dat komt natuurlijk dat die Engelse links rijden! Moet toch wat zeggen.
Maar dit betekende wel dat we het hele bloed eind weer terug moesten lopen.
Je zal maar nodig naar de wc moeten, hé dames!
01.30 uur: Ik stap de hotelkamer binnen en zo te horen is Brenda al een bos in dromenland aan het omzagen. Snel even onder de warme straal gestaan, en al gauw help ik Brenda met zagen in het dromenlandbos.

Zaterdag 08.00 uur
Het is droog, de zon schijnt en na een stevig ontbijt gaan we op de skates voor een slalom-clinic naar Hyde park. Na de skate workshop gaan we met een groep naar de sporthal waar de Wereld Kampioen Schappen RollerSoccer worden gehouden.
Of ik ook mee wil doen wordt er aan me gevraagd. Ik bedank voor de eer, ben beter in aanmoedigen. Knap staaltje skatewerk zeg. En dan ook nog tegen de bal trappen.
Blijkt dat het Nederlands team hier erg goed in is. Net als het Duitse team.
De finale is dan ook Nederland – Duitsland en die wordt gewonnen door NEDERLAND!!!!

Brenda en ik besluiten een tochtje te gaan maken langs de Thames. Als we halverwege zijn, verschijnen donkere wolken aan de hemel en al gauw regent het Cats & Dogs.
In de wijk Soho genieten we van een lekker taartje en een lekkere Cappuccino. Op de kaart zie ik dat er in deze wijk een straat naar mij is vernoemd. Dus we gaan op zoek en ja hoor gevonden. Uiteraard een foto van gemaakt. I am Famous !!!!!

Om 19.00 uur hebben we afgesproken om gezamelijk te eten in een knus restaurantje.
Als iedereen is gearriveerd, doet Andreas de prijsuitreiking van de Wereld kampioenschappen Rollersoccer.
En het Nederlands Team mag de wisselbeker in ontvangst nemen.
We feesten nog lang door want, buiten regent het nog steeds pijpenstelen.
Om 23.00 uur verlaten we het restaurant en nemen nog een afzakkertje in de hotelbar.

Zondag:
De wekker gaat weer om dezelfde tijd. We pakken onze tassen vast in en zetten die in de lobby. Tijdens het ontbijt komt Maritza naar ons toe. ‘Are you going to inline skate today’?
Ja natuurlijk zeg , daar zijn we hier toch voor. 'Then I will skate with you guess today', zegt ze met een grijns van oor tot oor. Ok dus ik met 2 skatebabes op stap.

Met zijn 3-en stappen we op de metro naar de Tower Bridge om vandaar via het James Path weer terug te skaten naar Hyde Park (heel smal pad langs de Thames, maar prima te skaten.)
In Hyde park treffen we de andere skaters voor de Sunday Stroll. Een langzame tocht door het park georganiseerd door www.citiskate.com
Helaas kunnen we de tocht niet afmaken daar we anders in tijdnood komen voor onze retourvlucht naar Nederland.
We halen onze spullen op in het Paragon Hotel. Nog een beetje opfrissen en om 16.00 uur beginnen we aan de terugreis via Victoria-Station naar Luton airport.

Op de luchthaven aangekomen treffen we het Dutch Roller Soccer Team.
Maar coach, wat ben je aan het rennen? Ja ben mijn portemonnee vergeten in het restaurant.
Het is maar goed dat zijn hoofd vast zit.
Iedereen en onze Champs op deze vlucht naar Amsterdam en 40 minuten later staan we weer op Schiphol.

Ik kan weer terugkijken op een zeer geslaagde skatereis en bedank julie hierbij voor het lezen van mijn verslag.

Later en Tot …………….. Skate Peter (F.B.I) ;-)