Hoi.
Het doel van zoekwoorden-onderzoek is helder te hebben welke zoektermen je moet gebruiken om veel bezoek te genereren op je website.
Zodat je je website OOK kunt inrichten op de zoekrobot voordat je gaat (her)schrijven.
Zoektermenonderzoek is cool.
Want tijdens deze verkenningstocht in 12,5 stappen ontdek je veel over je bedrijf, je klanten, je bezoekers en over jezelf.
(Of Lex and the City met haar content merk Lexposure hier iets vanaf kan weten? Oordeel evt. zelf voordat je verder leest. ;) )
Ik doorloop als SEO coach & consultant samen met mijn zakelijke klant de volgende stappen:
Het zoektermen lijstje dat al ergens rondzwerft.
Ik vraag de klant of hij of zij al eens een lijstje heeft gemaakt met zoektermen in bijvoorbeeld een Excel sheet. Vaak is dat het geval. Dat is een start. Dat lijstje kan een lijst worden als ook collega’s even meedenken. Iedereen bekijkt vanuit haar of zijn functie de dienst of het product anders. (Extra voordeel: Het is belangrijk dat iedereen op sales & marketing betrokken is bij SEO marketing.)
Bekijk welke zoektermen je nu (onbewust dan wel bewust) gebruikt op jullie website.
Vervolgens kijken we welke zoekwoorden onze zakelijke klant zelf gebruikt op de website.
Doorloop dus je website pagina voor pagina en noteer zoektermen die in jouw ogen relevant zijn om te worden gevonden.
Noteer deze per pagina.
Als je nog geen website hebt, of nog niet bent begonnen met schrijven, dan kun je dit deel wellicht overslaan. (Maar misschien gebruik je al social media, of mail je en/of app je erover, en dat is ook een bron voor gebruikte zoektermen.)
Analyseer op welke zoektermen je momenteel ècht wordt gevonden (en hoe vaak).
Waar de Keyword planner in algemene termen blijft, geeft GSC je dagelijks aan hoe mensen je vinden. En wel precies!
Google Search Console (GSC) geeft dus een precies antwoord op de vraag hoe mensen die surfen op het web jouw site vinden. Een combi met een handmatige werkwijze, waar (mannelijk en vrouwelijke) intuïtie voorop staat, heeft mijn voorkeur.
In GSC zie je de organische en adds zoekresultaten door elkaar; het huidige succes zeg maar. (En niet meer in Google Analytics.) Ook zie je de rankings die daarbij horen. Voorbeeld: “nummer 2 met 103 kliks de afgelopen maand”. Je ziet daar dus ook in welke taal je
het beste wordt gevonden. (Ervan uitgaande dat je internationale SEO marketing bedrijft.)
Daar ontdek je ook dat er zoektermen zijn waar je nog niet op focuste, maar je bezoekers dus wèl. ;)
Welke zoektermen gebruiken de mensen waarmee je communiceert?
Nu vraag ik de klant op hun social media en ook in de E-mail na te gaan welke keyphrases hun bezoekers/ prospects gebruiken als ze communiceren met hen.
Met de zoekfunctie kun je gemakkelijk wat E-mails terughalen van mensen die nu goede klanten zijn.
Welke zoekwoorden zijn in de conversatie het meest gebruikt door hen?
Ook bij de recensies op de Google bedrijfspagina, Facebook en in het geval van toeristische bedrijven, Tripadvisor.
Het deel E-mail kunnen we overslaan als er geen tijd voor is. Maar die info is heel waardevol en misschien kan een stagiair(e) dat doen. Bijvoorbeeld: een analyse van alle informatieaanvragen van de laatste 2 jaar. Doel van punt 3: ontdek de taal van je doelgroep.
Welke zoektermen gebruiken de concurrenten?
Ja, dit is een beetje flauw en streef er vooral naar dat je concurrenten jou als referentiekader zien.
Maar het is niet verboden en een bezoekje aan je concurrent (concullega?) brengt je ook vast op minstens 1 goed idee.
Volgende fase in het zoektermen-onderzoek: Zoektermen invoeren
Voer deze “eigen termen” in in je keyword software. Zoekwoorden bestaan in grote lijnen uit produkt-gerelateerde termen, zoals “wandeling indische buurt“ en marktgerelateerde termen, zoals “sportief groepsuitje”;
Vraag je SEO software (of SEO coach) om alternatieven waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.
Laat deze nieuwe search software vervolgens alternatieven formuleren, en voeg die toe als je denkt dat deze waardevol zijn voor je. (Dat zijn ze niet allemaal waarschijnlijk, dus ga niet op de automatische piloot.) En dat is ook weer handig om mogelijk teksten te herschrijven.
Voorbeeld: “copywriting” is niet hetzelfde als “tekstschrijven” maar is voor zoekrobots wel degelijk een synoniem. ⇓
Zoektermen-software om alternatieven c.q. synoniemen te formuleren: (3 voorbeelden die ik heb gebruikt en/of gebruik.)
- SEMrush
- Ubersuggest
- Wincher
Tip: ook zonder software kun je alternatieven zien. Namelijk als je de zoekterm Google-t staan er 8 alternatieven beneden aan de pagina. Kijk onder “vertoningen”. (Dat vind ik eigenlijk beter. (Niet doorvertellen! ;))
Hoe vaak wordt er gezocht op een bepaalde zoekterm? (in het algemeen)
Het gaat nu om de zoekvolumes in totaal. (Dus niet alleen bij jouw site.) Bijvoorbeeld per maand. Belangrijk, want als niemand de zoekterm intypt die je hebt verzonnen, dan streef je je doel voorbij.
Maar attentie: “Minder dan 10 zoekresultaten per maand” op een zogenaamde “longtail” (een gedetailleerde zoekterm kan wel degelijk aantrekkelijk zijn als 1 van die zeg 8 clicks een waardevolle klant wordt.
Trouwens. de Google zoekwoordplanner vermeldt ook de CPC waardes.
Dat is Cost per click in Google Adwords. Ik sla dat laatste deel over, want ik ga 100% voor organische zoekresultaten; ze huren me tenslotte niet voor niets in voor SEO.. ;) ⇓
Toegang tot de zoekwoordplanner van Google is tegenwoordig alleen mogelijk voor hen die Google Ads ook echt afnemen. Alternatieven voor het vinden van zoekvolumes:
- Small SEO tools (Onder 10 geeft hij volgens mij niet aan.)
- Wincher
- Kijk onder “vertoningen” in je search console. (Dat geldt dus alleen voor je de zoektermen die al voorkomen bij jou en daadwerkelijk minimaal worden vertoond in de zoekresultaten.)
Kies samen per pagina voor de beste keywords.
Nu beslissen we in het kader van het zoektermen-onderzoek samen voor welke long tail keywords we per pagina gaan. We verdelen deze over de diverse pagina’s en blogs en webshop pages.
Longtail = sneller mensen hebben die ECHT willen wat jullie aanbieden.
Dit wordt niche marketing genoemd.
Kies voor 1 productgerelateerde zoekterm en 1 markt c.q. behoefte gerelateerde key phrase per pagina. Voorbeeld: “georganiseerde fietstocht amsterdam” versus “afdelingsuitje amsterdam“. Mensen Google-en vooral vanuit de behoefte als ze het product niet kennen of ideeën op willen doen rondom hun behoefte, maar het is niet slecht dat ook nu mee te nemen.
Voor B-t-B geldt daarnaast: De behoefte kan overigens zijn van de directe klant of van HUN klant.
Link je naar deze page vanaf een andere pagina op je site of bijvoorbeeld vanaf Youtube? Gebruik dan ook DIE zoekterm. Dit heet de anker-tekst.
Dit is een erg belangrijk onderdeel van het zoektermen-onderzoek.
Speciale aandacht voor de hoofdpagina
Maak op de hoofdpagina gebruik van 2 soorten zoekwoorden:
1- Degene op jouw lijst die het hoogste zoekvolume hebben: (Die kun je op diverse manieren opzoeken.)
Hierbinnen hoef je niet persé de hoogste te kiezen; niche marketing is een succesvolle aanpak.
2-Kies voor daarnaast de zoektermen zoals je die hebt gevonden in bovenstaande paragrafen. Gebruik dus ook je intuïtie.
Gebruik lokale zoekwoorden. (Indien van toepassing)
Mensen zoeken steeds specifieker. Maak daarom, indien van toepassing natuurlijk, ook gebruik van lokale zoekwoorden. Hiermee scoor je sneller bij Google. Ook dat is een vorm van local niche search marketing.
Voorbeeld: als je masseur bent in Slotervaart, focus dan vooral op de wijk waar je zit. Want op “masseur Amsterdam” gevonden worden is heel heel moeilijk, en waarschijnlijk ook niet nodig. Zorg ook in dat geval dat je in Google bedrijf (Die kaartjes die je in Google search ziet) staat. Kies voor je hoofdpagina voor max. 3 focus termen en een niveau lager voor maximaal 2.
Breng je bezoeker vanaf de hoofdpagina naar de juiste bestemming
Maak vanaf je hoofdpagina dezelfde anchor keyword teksten naar de betreffende productpages. Ik bedoel: als je op een produktpagina “De Bazel Stadswandeling Amsterdam met gids” als zoekterm hebt, gebruik dat keyword dan ook in de link (anchor text) op je hoofdpagina. Vermijd links (anchors) op je hoofdpagina die horen bij je startpagina zelf; zorg ervoor dat de zoekrobot bij de les blijft! ;)
Verdeel de andere keywords over de website
De overige zoektermen, waaronder veel short tails, verdeel je over je gehele website. En laat ze daar gewoon staan zonder er voorlopig in je campagne op te focussen. Zodra je bedrijf gaat groeien, kunnen deze later belangrijk voor je worden. Voorbeeld: als je je nu richt op schaatsen slijpen in jouw stadsdeel in Amsterdam, dan zou een z.g. longtail kunnen zijn: schaatsen laten slijpen in Amsterdam-West.
Een short tail voor de toekomst kan zijn: schaatsen slijpen.
De content-creatie; de kern van je succes.
En nu: aandacht voor content.
Schrijf…. creëer…zet er gave foto’s bij… (die je ook voorziet van zoektermen).
Maak het aantrekkelijk voor je bezoeker. Overweeg een videoclip erbij. (Ja, ook voorzien van…;))
Kijk tijdens het schrijven niet in je lijstjes; gebruik puur je rechterhersenhelft. Ga van mijn part eerst een stuk rennen of fietsen om creatief te zijn.
SEO copywriting voor ondernemers die nieuwe dingen doen.
Er is ook nog een groep search termen waar een klant niet op zoekt, maar die hij of zij WEL wil vinden…
Dat zijn de dingen die jou uniek maken, je nieuwe dingen. Zoals een relatie die bamboe hamamdoeken online verkoopt.
Mijn tip: kies voor behoefte gerelateerde zoektermen. Zie deze SEO blog voor ondernemers die nieuwe dingen doen.
En/of maak een persbericht en/of leg contact met bloggers die ervoor zorgen dat je boodschap (je USP) doorkomt.
Lex van Buuren, schrijver van dit verhaal over zoektermen-onderzoek, is SEO copywriter en SEO coach.
Deze blog over zoekwoordenonderzoek is geschreven door SEO copywriter & coach Lex van Buuren.
Lex komt uit de sportieve toeristische branche.
Hij begon als scholier op Duinrell te werken en daarna is hij toerisme gaan studeren in Breda en later ook in het buitenland. Je ziet hem hier staand op de foto voor de promotie van de studie die hij deed: “European Tourism Management”.
Hij heeft daarna jarenlang reizen en events georganiseerd.
Daarbij heeft hij natuurlijk ook veel aan marketing-communicatie gedaan. En met best veel succes; ook TV, radio en artikels in grote kranten.
Een paar jaar geleden heeft hij besloten zich ook te gaan richten op marketing-communicatie als aanbieder. Een voorbeeld is SEO coaching.
+31655337726 | [email protected] | Meer SEO advies van Lexposure