Mensen die iets organiseren voor een groot publiek zijn altijd op zoek naar succes-cases.
De Haarlem Night Skate mag zich inmiddels een succes noemen.
In deze korte BLOG ga ik in op het waarom.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: aan de HNS zit weinig orgineels.
Technisch gezien is alles wat ze doen al ergens anders eerder uitgeprobeerd en verzonnen.
Is de HNS daarmee de Samsung van de skate wereld; die “me too” club?
Nee.
Want HNS weet goed hoe je een belevingsconcept uitvoert en hoe mensen een warm gevoel te geven bij wat zij doen.
De leiding koppelt passie aan slim beleid en werkt ook nog eens keihard.
Maar in Nederland ben je pas echt succesvol als je tegelijk die “boy next door” blijft. Lekker gewoon dus.
Of ze het nu zijn of niet, die uitstraling hebben ze en het werkt.
De HNS is gewoon qua uitstraling en ongewoon qua uitvoering.
Tenslotte nog even over dat typische HNS-gevoel.
De Haarlem Night Skate heeft een familiale uitstraling en in een tijd die steeds internet-achtiger en daarmee afstandelijker wordt, voelt een avondje HNS aan als een warme deken.
HNS bereikt dat door een superherkenbaar concept te hebben, toch te vernieuwen, niet te hard (en niet te zacht) te gaan en leuke sociale momenten (skateclinic, whiteskate, weekenduitstapje, schaatskantine) eromheen te bouwen.
Aandachtspunt: het klimaat verandert.
Het afgelopen jaar zijn de meeste droge periodes buiten het HNS seizoen geweest.
Indien mogelijk zou het tof zijn als de HNS doorgaat als het droog is.
Dus meer flexibiliteit inbouwen.
Ik begrijp overigens dat dit praktisch moeilijk is.
Het bouwen van een community is al moeilijk. Het uitbouwen daarvan, zeker in een tijd waarin veel mensen hun skates op zolder hebben geparkeerd, is knap. Pluim. :)
Ik zie weer uit naar volgend seizoen. :)