Als je ‘s-ochtends opstaat en je denkt “Ik zet de fluitketel op”, dan volgt je lichaam je gedachten door naar het gasfornuis te lopen.
Voor veel mensen verloopt een groot deel van de dag op die manier; zich repeterende gedachten die worden vervolgd door zich repeterende handelingen.

Anders denken en doen lijkt nog best moeilijk.

Als je wilt vernieuwen in je leven, verbeteren, dan zul je moeten beginnen bij deels andere gedachten.
Dat is moeilijker dan je denkt omdat je door jezelf wordt meegezogen in de waan van de dag.
Zelfs als je boven je bed een briefje hebt hangen dat je sommige dingen anders wilt in je leven.

Stress houdt vaak vernieuwing tegen.

Een belangrijke reden is stress.
Stress vernauwt je bewustzijn, en lichaam en geest focussen op wat absoluut gedaan moet worden. Het overige, inclusief het doel iets te verbeteren in je leven, vervaagt en raakt op de achtergrond.
En als je maar lang genoeg doorgaat zo, dan word je ook nog ziek. (Spierspanning, slapeloosheid, aanmaak van teveel histamine, misschien zelfs depressie, burnout.)

Zet de verslaving aan negatieve emoties om in opbouwende energie.

Het stomme is dat mensen zelfs verslaafd zijn aan hun negatieve emoties. Ze blijven vasthouden aan hun kwaadheid in het verkeer. Aan hun concurrentiegevoel t.o.v. sommige collega’s. Aan het gevoel dat ze altijd ergens moeten zijn dan waar ze nu zijn. Ze blijven (onbewust) zoeken naar pijntjes en onvolkomenheden in hunzelf. (Die ze dus ook vinden.)

Als je de energie die dat kost kunt omzetten in energie die gericht is op dingen die je nu NIET hebt en wel wilt, dan is dat toch een aantrekkelijk perspectief?
Word dus niet verslaafd aan je bestaande negatieve gedachten; je *bent* het niet en je kunt de bestaande ook loslaten en veranderen. Wordt dus niet verslaafd aan een leven dat je niet wilt.

Schakel negatieve gedachten tijdelijk uit met een Mindfulness oefening.

Deze negatieve gedachten zijn belemmerende overtuigingen. Ze zijn niet van de ene op de andere dag gekomen. Ze zijn een gevolg van negatieve ervaringen die je hebt gekoppeld aan een negatieve emotie.
Je kunt deze ook weer kwijtraken. In de volgende paragraaf staat een geweldige tool.

Maar je kunt al meteen beginnen door de negatieve gedachten op te merken. En ze dan voor je neus te laten verwijderen. Uit dat hoofd met die grote hersenspan, de neo cortex geheten. Dat deel van je hersens wil maar al te graag al die gedachten herkauwen. Roep “boem”, roep “cancel cancel” of laat de gedachte als een wolkje verdwijnen. Weg ermee, althans voor even.


Meditatie vergroot je bewustzijn en kan de basis vormen voor blijvende verandering.

Meditatie is DE tool dit negatieve denk & doe proces te onderbreken.
Door meditatie vergroot je je bewustzijn waardoor je openstaat voor vernieuwing.
Voor de gedachten maar ook voor het gevoel, de emo, die daarbij hoort.

Je kunt na de meditatie gaan fantaseren over hoe je iets anders wilt gaan aanpakken. En wat het resultaat dan is. Wat je ziet. Wat je hoort daar. En hoe het dan voelt. WEES er al, alsof je het al hebt bereikt.
Dus door meditatie vergroot je je focus. En je krijgt toegang tot je onderbewustzijn, de plek waar de verandering tot stand komt.
Dat proces heet manifestatie.

Naast meditatie zijn er ook veel andere fijne manieren om je bewustzijn te verhogen, Denk aan dansen, zingen, je favoriete sport, (koud) douchen, sex, een goed gesprek, yoga, stretchen, dankbaar zijn, white noise (daar kom ik later op terug) en sauna.

Cross trainer: meditatie tool met beweging

Alleen: deze vormen sluiten je niet geheel af van plaats en tijd. Dus die zijn eerder goed ter voorbereiding op je meditatie.
Een manier om je WEL af te sluiten, in beweging dit keer, is de cross trainer. Zet er een lekker lange en swingende mix bij op en ga een half uur helemaal los! :) –> Los van tijd en plaats dus.


Een toffer leven begint in je fantasiewereld.

Het is dus ook mogelijk te focussen op dingen die nog niet aanwezig zijn in je leven.
Gebruik je fantasie! :)
Imagineer (mooi woord) dat nieuwe bedrijf, die nieuwe relatie of dat sterkere lichaam. Denk er niet alleen aan; voel het ook!
Laat het steeds voorafgaan door een meditatie; zorg dat je bewustzijn sterk en helder is voordat je gaat creëren in je hoofd.
Je lichaam zal volgen; hij zal uitvoeren wat je denkt, wat je voelt.
Energy flows where attention goes.


Koppel jezelf een half uur los van de wereld om je heen.

In dit proces moet je jezelf loskoppelen van de situatie waarin je nu zit. Je sluit jezelf even af van de mensen om je heen. Je sluit jezelf af van de fysieke situatie om je heen. Ook probeer je je gebruikelijke gedachten tijdelijk te parkeren. “Even niet nu, straks weer”, fluisterde Ad Visser ooit in een mindfulness tape van hem.
Je wordt even een niemand in niemandsland. Dat creëert de ruimte voor een toekomstvisie van jezelf; voor beelden van dingen en mensen die er nu nog niet zijn.

Je gaat nu geloven dat je gaat bereiken wat er nu nog niet is.

Je tapt nu in de onwezenlijke mogelijkheden van het universum. Je forceert de uitkomst niet meer; omdat je WEET dat het goedkomt. Je bevindt je op een plek waar geen tijd is, geen planning, geen organisatie en zelfs geen ruimte.

Op dat moment gebeurt er iets heerlijks: je gaat geloven in het onbekende. Ja, je fantaseert erover maar verder ben je er nog nooit geweest, je hebt het nog niet gevoeld. Voor de rest is het onbekend.

En dat is juist wat je wilt. Want je wilt stappen maken! Zo trek je met je gedachten de werkelijkheid naar je toe; je lichaam volgt ook nu je geest maar dan nu wel naar het onbekende, het nieuwe, het gewenste. Wanneer en hoe dat gebeurt, daar heb je niets mee te maken; laat dat alsjeblieft aan het universum over.
Stap in de 5e dimensie.


 

Opmerkingen | Comments (We do not receive a notification by the way.)