Beslissen over zoekwoorden met KeywordMate

mei 31, 2016  |  online lexperiences, SEO copwriting  |  Share

Mijn oog viel onlangs op een nieuw en notabene Nederlands programma dat mij en mijn klanten zou kunnen helpen met het zoekwoordenonderzoek.
Het programma heet KeywordMate.
Ik heb het getest en daarnaast de leiding geïnterviewd over hun nieuwe keywords software.

Centrale vraag die ik mijzelf stelde voordat ik de gratis probeerversie heb gedownload:
Heeft Keywordmate (kortweg: “KM”) voldoende waarde voor mijzelf en voor mijn klanten?

Ik geef je eerst een top-8 lijstje met KeywordMate SEO tools:

  1. Gezellige borrel locaties in Parijs voor grote zakelijke groepenHet verkoopgesprek kan worden gevoerd d.m.v. KeywordMate;
  2. Trefwoorden die de klant zelf kan bedenken kunnen we samen invoeren; Staat hij al in de top-10 op dat trefwoord? (Een lijst invoeren van uit een spreadsheet en laten berekenen kan ook.)
  3. Antwoord op de vraag: Zou het mogelijk kunnen zijn op dat trefwoord in de Google top-10 te komen?
  4. Staat zijn concurrent al wel in de top-10 en hij/zij nog niet?
  5. Alternatieve keyword suggesties zoeken
  6. De ROI laten berekenen (SEA)
  7. Nabije toekomst: het bij kunnen houden van rankings. (een z.g. rankingscanner) Dat houdt in dat je de trefwoorden en posities kunt bijhouden in de tijd.
  8. Directeur Maarten Jurjens voegt toe: we hebben ook een ”white label” functie gebouwd. Deze feature gaat binnenkort live. Kun je zelf de kleuren bepalen en eigen logo uploaden.

Het extra SEO nut van Keywordmate, zoals ik het nu zie:

  1. Bootcruise parijs voor groepenRankings aan het begin op keywords die je nu weet.
  2. Een lijstje met de Google top-10 op dat keyword. (op een desktop)
  3. Een advies om op dit keyword te targeten. Keywordmate zegt daarover: Andere tools willen laten zien hoeveel verstand ze er van hebben en zijn gericht op de IT techneuten. Echter SEO start met de verkoper bij de klant. Beide zitten niet te wachten op technische gegevens. OK, check, dus is het geen zichtbare detail SEO scan.
  4. KM geeft dus de richting aan, en daarna moet je zelf uitvogelen wat je vervolgens moet doen: onderzoek naar technische achterond, on page SEO, social media posts, linkbuilding, etc.. Anders gesteld: 
    1. Stap 1. Commerciele proces: SEO verkopen bij klant / keuze juiste trefwoorden > KeywordMate*.
    2. Stap 2. SEO campagne optuigen en managen > Moz / Raven etc

 

Mijn SEO copywriting vragen top-5 aan Keywordmate:

  1. arrangement parijsEn waarom zou een top-10 ranking niet altijd mogelijk zijn als je maar hard genoeg je best doet? –> Keywordmate zegt: Uiteraard kun je uiteindelijk op elk woord scoren. Maar we richten ons niet op de grote cases, maar op het MKB. Deze hebben kleine budgetten en geen tienduizenden euro’s voor jarenlang linkbuilding. En het MKB wil korte termijn resultaat en top -10 posities. Mijn vraag: Is een link earning plan toch niet ook mogelijk voor het MKB? Ik ken SEO specialisten die daar succes mee hebben.

  2. En in het geval de ranking gelijk is aan het top-10 advies: waarom zou je niet hoger kunnen komen dan je nu staat? ;) KM: Dat zou inderdaad een optie zijn. Het is heel eenvoudig om het moeilijker te maken. Maar we hebben getracht hem eenvoudig te houden en dat is juist moeilijk ;-)

  3. Incentive in Parijs met Lex and the CityDat zijn vragen die de klant gaat stellen natuurlijk en hij betaalt mij om ervoor te zorgen da het (WEL) lukt en zo niet om een verhaal waarom dan wel niet. ;) KM: Je kunt het gehele verkoopgesprek ophangen aan KM. En hem juist uitleggen dat een bepaald woord niet kan, omdat daarvoor eerst link earning gedaan moet worden, een belangrijk onderdeel van SEO. Dus de uitleg van SEO kun je direct geven aan de hand van de praktijk en zijn kansen.

  4. Daarnaast lukt het me al jaren niet om engelstalige termen met “parijs” er achter in de top-10 te krijgen. Bijvoorbeeld “ dinner cruise parijs”. KM geeft mij echter wel een groen vinkje. Maar goed, dat is wellicht iets anders dat ik moet aanpassen. (Of accepteren dat Google dit niet vreet, maar dan zou KM dit ook moeten oppikken vind ik.) Ter info: ik heb de meeste van mijn Parijse longtail keywords in de top-3 staan. ;)

  5. Resultaten op mobiel zijn anders dan op een desktop, in ieder geval voor sites die nog niet responsive zijn; ik zie dat onderscheid in KM niet. Gaat dit binnenkort ingepast worden?

 

–> Naar mijn elevator pitch “online content marketeer” 

Opmerkingen | Comments (We do not receive a notification by the way.)

3 Comments


  1. Fransjo Leihitu

    Mooi stukje geschreven over SEO .. Nice going mate :)

  2. Lex heeft zo als altijd weer een handig praktisch onderwerp gepubliceerd, “zegt het voort.
    Kan het goed gebruiken in mijn nieuwe taak voor nlvp.fr
    Succes Sander

  3. Hoi Lex,

    Ben heel blij met dit artikel. Ook prettig dat er reëel wordt gekeken naar wat er mogelijk is voor ondernemers met een beperkt budget. Dank hiervoor!

    Grroetjes,
    Anneke