Inline skaten in Parijs met Skate-A-Round, 29 september - 1 oktober 2000
Auteur: Bert, Sylvia, Ben en Petra (Den Helder)

Lees hieronder het verslag van Bert, Sylvia, Ben en Petra uit Den Helder

Het weekend begon voor ons al vroeg omdat wij om half 9 in Amsterdam moesten zijn en geen risico wilde nemen om in de file te komen staan vertrokken we om half 6 vanuit Den Helder.
We waren mooi op tijd dus nog even een bakkie koffie gedronken in het restaurantje aldaar. We waren de enigste 4 die in A'dam opstapte samen met Martijn (reisbegeleider) dus konden we snel vertrekken richting Schipluiden. Daar stond een grote groep te wachten van de skateschool "Christelsports".Toen iedereen in de bus zat nog even de laatste mensen ophalen in Breda en dan eindelijk op weg naar Parijs. Waar ons skateavontuur zou beginnen.
In de bus kregen we video te zien van de tocht der tochten en werden we er goed opgewezen dat je echt goed moet kunnen remmen en dat het tempo behoorlijk hoog is vooral bij de downhill stukken.je hoorde al een hoop in de bus zeggen ik weet niet of ik wel mee doe of ik stap in op de helft van het parcours bij de Eifeltoren. Want vanaf daar was het wat minder zwaar en geen downhill meer.

De reis verliep voorspoedig en we waren mooi op tijd in Parijs (18.00 uur) , zodat eenoog even wat konden eten en wat uitrusten.

Om half 9 moesten we ons verzamelen voor de remtest. Tegen een grote groep werd toch gezegd voor jou is het niet zo verstandig om mee te doen.Dus vertrok die groep naar de Eifeltoren om daar in te stappen en zo toch nog wat van de tocht mee te maken.
Maar wij kwamen er goed doorheen dus voor ons ging het avontuur beginnen. Bij Place d' Italië begon het. Er waren ongeveer 10.000 mensen. We gingen meteen downhill door de straten de adreline ging door ons lijf. WAT EEN FEEST!!!!
Dit moet je echt een keer meegemaakt hebben al die mensen en sommige doen zelfs nog kunstjes tussen door.Om 1.00 uur waren we weer heel aangekomen bij ons hotel en gingen moe maar voldaan naar bed.

Zaterdagochtend ging het wekkertje weer op tijd want we moesten natuurlijk wel even ontbijten voordat we met z'n alle naar Trocadero gingen voor wat les.Wij gingen in de groep van Marco om even wat meer remtechnieken te leren ipv de hielstop.Marco we hebben wel weer wat van je geleerd, BEDANKT.Na het uurtje les nog even naar de skateshop want we wilde graag wieltjes met lichtjes kopen maar hellaas ging dat niet door want we wilde blauwe en ze hadden alleen nog groene. maar misschien komen ze ook wel in Nederland te koop.
S'middags hadden we vrije tijd en besloten wij zonder skates even wat van Parijs te gaan bekijken. De middag was ook zo weer om want we hadden om 18.00 uur afgesproken om met de hele groep bij de Mexicaan te gaan eten.het eten was heelijk en het was erg gezellig.Toen iedereen klaar was met eten werden we in 3 groepen verdeeld van 12,16 of 20 kilometer. wij kozen voor de 12 km die Marco begeleide. Bert mocht als sweeper helpen en zo gingen we op weg langs alle mooie plekjes van Parijs. het was een hele leuke tocht en al met al hadden we toch nog 18 kilometer geskate.Om 12 uur waren we weer terug bij de mexicaan en hebben we daar buiten op terras nog een dranke gedronken want het was heerlijk weer en daarna weer moe en weer voldaan naar ons bedje toe.

Zondagochtend eerst even de tas ingepakt want het was jammer genoeg alweer de laatste dag. na het ontbijt even de spullen in de bus gezet en met z'n alle op weg naar de Seinne. Die was afgesloten voor auto's dus konden we perfect skaten. Wij zijn nog even door gegaan naar de Eifeltoren en hebben daar heerlijk in het zonnetje genoten van alles om ons heen.
om 14.00 uur weer relaxed terug geskated richting de bus zodat we om 15.00 uur konden vertrekken weer terug naar huis.De reis liep voorspoedig en zo waren wij om 22.30 uur waar terug in A'dam.Alleen liep het gezellige weekend voor ons even minder af want bij de auto aangekomen hadden ze 2 banden lek gestoken.Na bijna 2 uur wachten op de ANWB die ons gelukkig toch nog kon helpen door 1 band te maken en het reservewiel erop te zetten waren we om 3.00 uur eindelijk thuis.
Maar het weekend was voor de rest fantastisch. MArco en Martijn hartstikke bedankt voor alles en volgend jaar gaan we zeker nog een keer mee want het is echt voor herhaling vatbaar.

Groetjes, Bert, Sylvia, Ben en Petra

Lees hieronder het verslag van Jan Feijes

Gezellig met de bus en 69 andere skate-fanatiekelingen richting Parijs
gereden om daar drie dagen lang te genieten van asfalt, glad asfalt.
Op het balkon lekker met de WD40 wonderolie bezig geweest om de lagers in optimale conditie te krijgen terwijl ondertussen de TV op de achtergrond speelde. Alleen jammer dat er geen MTV of TMF op zit, maar ja ach je kan niet alles hebben.
Na een snack bij de lokale allochtoon kon het beginnen. Eerst wat rondjes maken op een lokaal testpleintje en wat oefenen met een beschaafd trapje en we konden naar de startplaats : Place d'italie.
Daar was het nog redelijk rustig, maar dat gaf ons de tijd om souvenirs te shoppen. Alleen balen dat die man met z'n t-shirtjes er niet was nu heb ik nog geen t-shirt van de Randonnee.

Maar om 10 uur kon het het feest beginnen. Na enige tijd begon er een lekker tempo in te komen. Het eerste afdalinkje was even afwachten voor me, ja het is natuurlijk heel wat anders als de de laatste afdaling die ik heb gedaan
was in Kopenhagen. Na de eerste afdaling had ik het wel door ze gingen lekker door, lekker blazen af en toe geloof ik wel stukken van een kwartier door voordat je even moest wachten tot de groep weer bij elkaar was getrokken.
Maar het ging lekker, lekker doortrappen en over hele mooie brede boulevards, die volgens mij speciaal voor skaters zijn aangelegd. Over het
soort asfalt daar kan ik nu nog over dromen zo zijdezacht streek het over mijn nieuwe wieletjes.
Onderweg werden er ook foto's gemaakt. Niet alleen door touristen maar ook de lokale politie kon het niet laten op wat (bijna) bewegende beelden mee te nemen.
Er stond z'on flitsdoos te flippen. Volgens mij heeft hij heel wat skaters gefotografeerd toe we massaal door rood reden. Vol verwachting klopt dan ook mijn hart of ik dan nog een boete krijg voor het door rood skaten in Parijs.
Anders moet ik de lokale politie nog maar een mooie brief schrijven of ze de
foto willen opsturen, met wat korting..
De route kan ik niet beschrijven, het was gewoon gaaf heel gaaf.
Ook van dat soort dingetjes die je meemaakt van die francaises die op het balkon gaan staan en een staande ovatie krijgen van alle skaters en pas na een luit boegeroep en een massaal "encore" terug komen.
Na de toch wat apres skaten in de lokale kroeg. Jammer alleen dat je al om een uur of 2 er uit gewerkt wordt.

Volgende dag vroeg uit de veren om de wieletjes te laten genieten van de tuin van Trocadero. Ik kwam wat minder vroeg vroeg uit de veren, maar de
metro is goed te doen in het Parijs. Wat later zoefde het marmer en het zijdezachte asfalt dan ook onder m'n wieletjes door. Na wat spelen op dat pleintje was het tijd om op avontuur te gaan in Parijs. Ik had nog 9 metrokaartjes gekocht, en die moesten op. Als startpunt had ik "La Defense"
gekozen. Vindt ik altijd wel een mooie omgeving met die mooie gebouwen (ja is een kwestie van smaak). Het is een mooi groot plein met gewassen
grindtegels met een marmeren band een beetje scheef er overheen. Best wel een heel groot plein. Ook leuk is dat die een beetje glooiend naar beneden loopt helemaal door richting de arc de triomph. Er zitten bij het plein een
paar leuke stukjes met redelijke trapjes waar je wat afdaalkunsten kan oefenen. Halverwege kwam ik nog een gebouw tegen, de KvK van Parijs (of van Frankrijk) of zoiets er lag een mooi plein voor dus je gaat er op af. Er gingen ook wat trappen omhoog, dat fascineerde me natuurlijk wel. Even later was ik die dan ook aan het beklimmen. Boven aan de trap stond ik op een
soort omloop zodat ik op een meter of 4 rondjes heb kunnen skaten op het
balkon van de 1e verdieping met uitzicht over Parijs. Het was er niet echt
druk, dus ik had z'on vermoeden dat het niet echt een veel gebruikte baan
was, dus mijn tochtje maar voortgezet.

Eenmaal aangekomen bij de Arc was de Eifeltoren wel erg dichtbij, dus je
trekt even door. Ook een leuk fiets tunneltje bij de Eifeltoren trouwens,
alleen wat smalletjes.
Goed we hadden nu west Parijs een beetje gehad. Dus de metro gepakt richting
het oosten. Parc "La Vilette zag er wel leuk uit op de kaart van Parijs en
er stopt ook nog een metro ook. Dus even later stapte ik daar uit de metro.
Wat zag ik daar ? Een ingang voor een busgarage ? Dat kan je natuurlijk niet
overslaan. Evenlater zoefde ik dan ook door deze best wel grote overdekte skate baan met twee lekkere steile ingangen. Er stond geloof ik een bus en wat vreemd kijkende touristen die naar het nabij gelegen techniek museum gingen kijken. Rond het museum zelf liggen best wel goede stukken asfalt.
Het park is niet zo skate vriendelijk (veel klinkers). Maar op de hoger
gelegen voetpaden (een soort loopbruggen) is heel goed te skaten. Na het parkje bekeken te hebben trokken we op de skates weer richting centrum van Parijs.
Kijk het mooie is dat je gewoon verder kan skaten totdat het een beetje vast
loopt met een markt of veel mensen of zo. Ook dat deed ik hier. Gewoon
lekker brede wegen volgen totdat ik op een grote markt stuitte en daar dus
de metro pakte. Weer even naar het centrum. Even kijken bij het Louvre. Daar
schijnt een pleintje naast te liggen waar skatende fransosen hun kunsten
laten zien. Ze kunnen er inderdaad best wel wat van. Heb daar toch een
tijdje gestaan om onder indruk te zijn.

Goed ik maak morgen de rest van het verhaal wel even af want ik moet nog
steeds even bij trekken van het weekeindje. Maar daarover (skaten, lokale
uitgaansgelegenheden die tot wat langer open blijven, meer skaten, meer
tunneltjes en nog twee bezoekerstips voor skaters) morgen meer.