Inline skaten in Parijs met Skate-A-Round, 15-17 september 2000
Auteur: Hora Siertsema

Hora Siertsema, Parijs 15, 16 en 17 September 2000

vrijdag
We staan met ca 40 enthousiaste skaters om even na half negen ‘s avonds naar de zojuist betrokken lucht boven Parijs te kijken. De eerste druppels vallen en teleurgesteld vragen we ons af waarom we zo’n haast hadden om hier naar toe te komen. Vanaf Amsterdam richting Utrecht had het met de bus al tegen gezeten: blokkades die een dikke 2 uur vertraging hadden opgeleverd en dan die gigantische rijen in de wegrestaurants; de enorme drukte die ver voor en in Parijs voor lange files zorgde en dan de franse methode van inchecken in de twee hotels. Maar ja, het feit lag op straat: grote regendruppels en als skater weet je wat dat betekent: de Paris Night Skate Tour, of zoals hij in het Frans heet Pari-Roller, gaat niet door en dat geldt voor iedereen. Teleurgesteld trekt de hele groep zich terug in de hotels die in de buurt van Place de la Bastille liggen. Een aantal gaat daarna naar de film en een grotere groep doet een verwoede poging het leed te verdrinken in het lokale cafeetje, maar de prijs voor het Parijs bier laat dat helaas niet toe.

zaterdag
Na het typisch franse ontbijt vertrekken we om 10 uur met de bus naar Trocadero aan de voet van de Eiffeltoren om daar de clinics (skate lessen) te volgen die door onze reisleiding van Touroperator “Skate-a-round” worden gegeven. Helaas, een grote techno-show heeft bezit genomen van de trappen en bordessen en we zien ons genoodzaakt te verkassen naar Place de Tokyo. Daar zijn meerdere skategroepen uit Nederland al bezig met rem- en slalomlessen maar we passen er goed naast. Eindelijk zijn we dan toch aan het skaten. Om 12 uur stoppen de lessen en gaan we naar een van de vele skateshops in Parijs. Er worden allerlei zaken ingeslagen die in Nederland niet te koop zijn: wielen met ingebouwde dynamo en lampjes, felgekleurde bandjes met lampjes, speciale rugzakken, gereedschap en reflecterende stickers voor op de skates. Vanaf hier gaan we verder met een kleine groep. Het groepje bestaat uit vaste vrienden en een paar “alleenstaanden”. Ons eerste doel: lunch. Bij een Brasserie worden de eerste wielen al gemonteerd en na een half uur zijn we en route naar Place Charles de Gaulle met z’n Arc de Triomf. Zwierend en vooral zwaaiend over de Champs Elisée langs de Disney Store - waar ook nog geïnvesteerd wordt - naar Place de la République bekend van de Guillotines uit de Franse Revolutie. We kruisen de Seine op weg naar de Eiffeltoren maar lopen al vlug vast op de techno-show die intussen flink gegroeid is. Langs het Champs de Mars en het graf van Napoleon komen we langs het Assemblee National. We belanden weer aan de noordelijke oever en langs de boekenisten, Hotel de Ville en de sluizen van Parijs bij de jachthaven zijn we om 5 uur terug in het hotel. We wisselen de nieuwe wielen voor de Paris Light Tour die om half tien op het programma staat. Maar eerst gaat de hele groep van zo’n 40 man Mexicaans eten in restaurant El Chihuahua. De groep wordt in tweeën gedeeld en wij mogen met de snelle jongens mee. Via de brug over het jachthaventje van Parijs gaat het over de busbanen van Rue Rivoli, de door Hausman gerenoveerde straat uit de tijd van Napoleon. Langs het Hotel de Ville belanden we bij de geheel gerestaureerde Notre Dame die voor een keer niet in de steigers staat. Op de skates door het uitgaanscentrum Quatier Latin is een aparte ervaring en via Boulevard St. Germain met z’n vele bioscopen zijn we net op tijd bij de Eiffeltoren met z’n millennium klok om de glinster lampjes om 10 uur aan te zien gaan. Het duurt maar 5 minuten maar het is erg indrukwekkend. Versleten laten we ons op de trappen van Trocadero zakken. Voor ons groepje is het voor vandaag genoeg geweest. We nemen afscheid van de rest die nog lekker verder gaan en wij zoeken de metro op. Voor ons achteraf gezien geen verkeerde beslissing want het hotel ligt 17 metro stations in nagenoeg rechte lijn verderop. Bij deze gewaarwording zakken er een paar nog verder in hun metro-stoeltje weg. Eenmaal terug ondernemen we nog een dappere poging dronken te worden maar we zijn er te moe voor: naar bed.

zondag
Uitchecken om 10 uur en spullen in de bus. Langs de haven gaat het weer op de skates naar de vrije autobaan langs de Seine. De route start ter hoogte van de haven sluisjes en loopt 7 km door tot aan de tunnel waar prinses Diana verongelukt is. Aan de andere kant van de Seine gaat het dan weer een aantal kilometers terug vanaf Place des Invalides tot net voorbij Museé d’Orsay. Hier stoppen we om bij een Brasserie op een druk kruispunt koffie te drinken. De franse automobilist doet er alles aan om ons te amuseren: er draaien talloze auto’s recht tegen het verkeer in om een verkeerd genomen afslag te corrigeren. Aan de overkant van de Seine op het Louvre plein, met in de verte de glazen Piramide, maken we het een gouden Toetanchamon (levend standbeeld) lastig. Op het piramideplein word je als skater door de gendarmerie verjaagd dus verder gaat het weer langs de Seine, voor het Louvre-carré, over Rue Rivoli en langs de zeer grote en vooral zeer dure warenhuizen van la Samaritaine en langs het Hotel de Ville (stadhuis). Moe van de vele kilometers pauzeren we op het plein voor het cultureel centrum Centre Pompidou. De lunch bestaat uit vers gevulde stokbroodjes. Als we weer een beetje op krachten zijn gaan we via Rue Rivoli en Place des Vosges terug naar Place de la Bastille. Ter hoogte van het jachthaventje blijkt er nog een skateshop te zitten waar, op dat moment juist weer een tocht begint. Met enige tegenzin laveren we door de grote groep skaters en om 10 over 2 zijn we terug bij de bus. We verruilen onze bezwete shirts en broeken voor schone en om drie uur rijden we moe maar voldaan en een absoluut unieke ervaring rijker richting Nederland.

Groeten en tot een volgende keer,
Hora, Melanka, Corina, Ronald, Egbert, Erwin, Marja en Margo.