Inline skaten in Parijs met Skate-A-Round, 26-28 mei 2000
Auteur: Hannie van Gijzen (Schipluiden)

Vrijdag 26 mei

Om 10 uur begon ons grote skateavontuur. Wij, trouwe Christelsports-aanhangers hadden ons ingeschreven bij haar voor een skate weekend naar Parijs.
Toen de bus arriveerde werd het ‘echie’. Dorien was onze skate-around reisleidster en vertelde in grote lijnen wat we konden verwachten. Na enkele video’s gezien te hebben met het spektakel, kregen we er veel zin in. Er was nog een bus (dubbeldekker) van Skate-around, Deze skaters kwamen o.a. uit Utrecht en Leiden, in totaal waren we met ongeveer 120 mensen .Aangekomen in Parijs, brachten we onze spullen naar kamer in Hotel de France (helaas Jack en Jose moesten naar een hotel iets verderop, maar dat was gelukkig geen probleem). Tegenover het Hotel zat een restaurant en daar hebben we heerlijk gegeten. Hierna de remproef/examen!!, want remmen is een must in Parijs, anders kun je het vergeten. We kwamen zonder problemen door de proef en begaven ons met alle bescherming die je maar kan verzinnen naar Place d’Italie. Sommige gingen alvast skatend erheen, om warm te draaien.
Rond 22 uur kwamen uit alle straten duizenden skaters bijeen, er zouden rond de 15.000 skaters meedoen, misschien nog wel meer. Als je nagaat dat dit 1 ½ x Ahoy vol is, dan moet je wel even slikken. We hielden ons hart vast als we omhoog keken, want daar zagen we allemaal donkere en dreigende wolken boven ons. We deden met z’n allen een schietgebedje, dit werd verhoord en de tocht werd ingezet. Waanzinnig, helemaal te wauw!!!, wat was dit gaaf. We hadden grote afstanden die down-hill gingen en dat we vaak in de remmen hingen. Maar gelukkig beheerste we onze remtechniek behoorlijk tot goed en de remblokken die werden alsmaar kleiner en kleiner; je rook ook regelmatig geschroeid rubber, dus hoe bedoel je remmen……………………
Het was voor ons als ervaren skaters een pittige tocht, maar ja, we zijn die-hards, dus ons hoorde je niet. Rond 1.00 uur waren we terug en genoten van een heerlijk biertje. We hoorden dat iemand van onze groep gevallen was, hij zag er behoorlijk gehavend uit, maar gelukkig had hij niets gebroken. Verder was de groep van Christelsports er goed er goed doorheen gekomen, komt vast door de goede lessen en trainingen, toch Christel!!!!!!!!!!
Na wat biertjes was het tijd om ons bedje op te gaan zoeken in het hotel. En natuurlijk dit weer skatend……………met veel lol.

Zaterdag 27 mei

Lekker geslapen tot 9 uur en toen in de file voor het ontbijt. Iedereen had het zelfde idee deze ochtend……uitslapen en zolaat mogelijk aan het ontbijt. Het ontbijt smaakte prima, we hadden toast met marmelade verwacht, maar het bestond uit een hard broodje, croissant, smeerkaasje en jam, thee/ koffie en jus d’orange. Het was fantastisch weer, de zon scheen met af en toe een wolkje.

Met volle bepakking en alle bescherming aan gingen we met de bus naar Trocadero, tegenover de Eifeltoren. Hier werd een clinic gegeven, m.a.w. wat lesjes. Je kon wat vaardigheden oefenen. Mark had o.a. een groep skaters die hun remtechnieken en stoepje op/ af nog bij wilde schaven en bij Ramond kon je pootje over oefenen. Jose, Karin en ik gingen bij Ramond oefenen en kregen het goed onder de knie, wat wil als je bijna privéles krijgt.
Hierna liet Erik en Martijn (ik hoop dat hij zo heet, zeker ben ik er niet van) hun kunsten zien……achteruit van de trappen van trocadero, ongelooflijk……wat goed. Martijn ging zelf 1x vooruit van de trappen af, dit vond zelf hij wel een beetje eng.
Daarna hebben we heerlijk door Parijs geskate, wat het leukste was dat we al down-hillend de
Champs-Elysees af gingen, tussen die flanerende mensen door, waanzinnig.
Hierna neer geploft op een terrasje om een heerlijk biertje te nuttigen en daarna gegeten bij El Chilhuahua.
Om 20.30 uur takelde we ons weer op, want er moest weer geskate worden. Pfff…………..sommige hadden echt geen puf meer en besloten om lekker een terrasje te gaan pakken, maar andere (waaronder ik) gingen mee met de ‘Saturday light skatetour’. Er waren drie groepen, licht – middel en zwaar. Wij als die – hards kozen natuurlijk voor de laatste, het was een pittige, maar onwijs gave tocht van ongeveer 30 km. Eric bracht ons bij verschillende bezienswaardigheden en vertelde hier wat over. Complimenten over de tocht, ik had hem voor geen goud willen missen. Even dachten we dat de tocht letterlijk en figuurlijk in het water zou vallen, het ging namelijk regenen……….het bleef gelukkig bij een heel klein buitje.
Toen ik terug kwam bij El Chihuahua was had ik het skaten aardig in mijn benen zitten, pff….. ik snakte naar een stoel, maar helaas die was ver te zoeken, Ruud stelde zijn been nog ter beschikking, maar dat wilde ik hem niet aandoen, want hij had ook het skaten in zijn benen. Maar gelukkig kwam er al snel wat vrij en bestelde Mark een biertje voor me. Hij moest wel 3x slikken bij het afrekenen, want elke consumptie kostte 50 frank, dus
Fl 16.50 …………..je denkt wel even na voordat je een rondje geeft………en dronken zal daar niet snel worden.
Het was al weer snel laat ………….. en we genoten van onze nachtrust.

Zondag 28 mei

Het was vandaag beter geregeld met het ontbijt, er stond geen file. We hadden allemaal een tijd te horen gekregen wanneer we aan het ontbijt mochten, Mark en ik hadden geluk, wij mochten om 9.30 uur.
Hierna spullen pakken en uitchecken en op naar de Seine. Deze was autovrij gemaakt en je kon daar naar hartelust skaten. Helaas stond er veel wind en sommige stukken asfalt waren slecht (m.n. onder de viaducten) daar heb ik een hekel aan, maar goed ik ben geen zwoelie en skate gewoon “vrolijk” mee.
Als snel maakte we een pit-stop, even bijtanken (natje en droogje), het was eerst wel even zoeken, want sommige terrasjes zagen er wel erg duur uit, of ze wilde ons gewoon niet hebben………skaters zijn natuurlijk aso!!! We vonden een heel leuk restaurantje/ terrasje waar we heerlijk hebben zitten genieten van de zon.
Nadat we rond de 15 km geskated hadden en de klok 14.30 uur aangaf begaven we ons naar de plaats waar de bus ons om 15.00 uur op zou halen. Natuurlijk nog een frans biertje op het terras, maar………….het werd donker….donkerder…………een stort bui. Ondertussen we al binnen en vierden daar nog feest, ook met de skaters uit de andere bus. Het dak ging er bijna van af, de eigenaar had dit vaak meer mee gemaakt, want de tafels werden leeg geruimd, stoelen en tafels werden op gestapeld en zo creerde hij een heuse danstafel. Gaaf!!!!
Om 15.00 uur zaten we in de bus, de dubbeldekker vertrok……..maar wij konden nog niet weg, want we misten nog zo ongeveer 7 passagiers. Ze hadden vandaag de Montmartre bezichtigd en hadden moeite met terugkomen………..al die Metro’s ……….
Om 15.45 uur vertrokken we met zijn allen naar Schipluiden (waar de auto’s geparkeerd stonden) .Het was de terugreis erg gezellig in de bus en toen we in Nederland arriveerden, hoorden we dat het hier noodweer was geweest. Gelukkig hadden we daar niets van meegekregen en hebben we heel het weekend naar hartelust kunnen skaten. De kilometerteller op mijn skate staat na het weekend 90 km verder.

Als laatste wil ik Christel en Aad (www.christelsports.nl) bedanken voor het initiatief om naar Parijs te gaan en hun inzet en enthousiasme. Natuurlijk wil ik Dorien en Erik ook bedanken, Dorien omdat zij onze bus onder haar hoede had en erg gezellig meedeed en Erik voor de skatetocht op zaterdag. We hebben er weer leuke skate-kennissen bij gekregen.