Bike-a-round Parijs 8-10 september 2006
Auteur: Paul Bakker & Nick Kos

Vrijdag 8 september

’s Morgens om 08.00 uur vanuit Duivendrecht vertrokken. Kennis gemaakt met een leuk gemêleerd gezelschap. Skaters en bikers door elkaar.
Tijdens de reis al heel wat nuttige informatie gekregen en een paar goede fietstips van reisleider Hans en chauffeuse Gina. Wel lekker hoor een chauffeuse die ook goede binding met de groep heeft omdat zij zelf ook meefietst.

Door het ontspannen sfeertje verliep de reis erg voorspoedig en waren we met twee tussenstops om plusminus 17.00 uur in Parijs.

Snel naar de hotelkamer om ons op te frissen en daarna meteen al op ontdekkingstocht te gaan met onze eigen fietsen die in de bus meegenomen waren. De bikers die een fiets hadden gehuurd moesten deze natuurlijk eerst nog ophalen.

Voor het eerst in zo’n grote stad fietsen is een hele belevenis, zeker de eerste kilometers.
Voordat we naar een restaurantje gingen hadden we al aardig wat kilometers weggetrapt, en dat viel allemaal reuze mee. Zeker het fietsen op de busbaan was een genot.
In Parijs zijn goede fietspaden en bijna alle busbanen mogen ook door fietsers gebruikt worden.

Om plusminus 21.00 uur hadden we ons verzameld voor een van de hotels. Van hier uit fietsend naar ‘Hotel de Ville’ waar de start van de Friday Bike-a-round was. Onderweg al aardig wat toeristische informatie van Hans en Gina gekregen.
Op het plein voor het gemeentehuis was het aanvankelijk nog niet erg druk, maar tegen tienen werd het steeds drukker.
Met zo’n 500 fietsers vertrokken we voor een prachtige tocht door verlicht Parijs. Er fietsten zelfs kinderen van een jaar of acht mee. Wat een belevenis met zoveel fietsers. Kruispunten en wegen werden door de ‘blockers’ afgezet voor een onbelemmerde doorgang, de ‘sweepers’ zorgden ervoor dat er niemand achterbleef. Langs de weg stonden zelfs mensen te applaudisseren voor ons. Er waren zelfs twee fietsers die een complete geluidinstallatie op een aanhangertje hadden, daardoor werd de tocht ook nog eens swingend.
De precieze route weten we niet meer, maar wat we wel weten is dat we enorm veel gezien hebben.
Ongeveer 00.30 uur waren we weer terug bij ‘Hotel de Ville’ en na een kwartiertje kwamen we aan bij de bewaakte fietsenstalling. De wandeling van 10 minuten naar het hotel was heerlijk.
Wat een fijne eerste dag. Erg moe maar wel zeer voldaan.

Zaterdag 9 september

Na een goede nachtrust om 09.30 uur op eigen gelegenheid door Parijs gaan fietsen. Van Gina hadden we op de heenreis tip gekregen om richting Sacre Coeur te fietsen, omdat dat gedeelte van Parijs niet voor zou komen in de andere fietstochten.
We hebben die tip van harte genomen en zijn vanaf Gare Lyon via gare du Nord richting Sacre Coeur gefietst.
Al fietsend merk je wel dat je veel meer ziet en vrijer bent.
Stoppen waar je wilt.
Veel foto’s gemaakt onderweg. Bijna overal goede fietspaden.
Het weer was prachtig, wat het fietsen nog een stuk aantrekkelijker maakte.
Tegen elven waren we al bij de Sacre Coeur, daar even de toerist uitgehangen om vervolgens door Montmartre richting de Arc de Triomphe naar het Trocadéro te fietsen. Al fietsend onder de Eiffeltoren door om vandaar naar de ‘Tour Montparnasse’ te gaan. In een van de zijstraten een leuke brasserie gevonden waar we met zijn tweetjes voor ongeveer € 15,- uitstekend hebben geluncht.
Het kan wel in Parijs, niet al te duur eten en drinken.
Aangekomen bij ‘Tour Montparnasse’ daar ook maar naar boven gegaan om van het riante uitzicht te genieten. 59 verdiepingen boven de grond!
Via het Louvre en Centre Pompidou terug gefietst naar het hotel om ons op te frissen voor het diner.

In het Mexicaanse restaurant met bijna de hele groep een uitstekend driegangen diner
genuttigd.
Met een aantal fietsers zijn we met Hans en Gina op pad gegaan voor de zaterdag avond tour.
Wat kan Hans heerlijk vertellen zeg. Interessante stops met allerlei leuke wetenswaardigheden over van alles.

Hans heeft ons ook aangestoken met het ‘Jan Dibbets’ virus. Een Nederlander die van de zogenaamde nulmeridiaan die door Parijs loopt een kunstwerk heeft gemaakt als hommage aan Francois Arago. Verspreid door Parijs liggen 135 bronzen medaillons met daarop ‘ARAGO’ allemaal op deze nulmeridiaan.
Hij had er zelf een gevonden bij het Louvre, die wij vol trots mochten bewonderen, later op de avond heeft een van de andere fietsers er bij het Louvre nog een gevonden.
Via een aantal bezienswaardigheden, waaronder ‘The Ritz’ op een terrasje aanbeland van waaruit we richting Eiffeltoren zijn gefietst, daar even gezeten en ons verbaasd over de enorme mensenmassa die daar ’s avonds laat nog vertoeft.
Tegen enen bij de fietsenstalling aangekomen en geen puf meer om naar de disco in het Mexicaanse restaurant te gaan. Het was een drukke maar zeer voldane dag.

Zondag 10 september

Vandaag stond het fietsen langs de Seine centraal. Grootste gedeelte van de wegen daarlangs zijn op zondag gereserveerd voor wandelaars, skaters en fietsers. Een prachttocht gemaakt, ook weer grootste gedeelte op eigen gelegenheid.
Wel even op de goede weg geholpen door Martijn.
Het weer was nog prachtiger dan de voorgaande dagen,
Ruim 26 graden!

Zo langs Seine zie je Parijs toch weer op een heel andere manier. De gebouwen lijken nog imposanter. Het leuke is dat je ook overal er weer vanaf kunt om een stukje stadroute mee te pakken.
Omdat we met onze eigen fietsen waren hoefden we pas tegen 14.00 uur terug te zijn bij een van de hotels.
Nog even een terrasje gepikt en iets voor drieën richting Nederland gegaan.
De terugreis verliep nog voorspoediger dan de heenreis, om 22.30 uur waren we alweer in Duivendrecht.

We kunnen terugkijken op een prachtig weekend, met een uitstekend programma, goede reisleiding en goede bus met chauffeuse.
Zeker voor herhaling vatbaar!

Chapeau

Paul & Nick

Kijk voor alle foto’s op: